Skip to main content Skip to search Skip to search

Psychology Counseling

Treating Concurrent Disorders

A Guide for Counsellors

edited by W.J. Wayne Skinner

Publisher
Centre for Addiction and Mental Health
Initial publish date
Mar 2005
Category
Counseling, Mental Health, Human Services
  • Paperback / softback

    ISBN
    9780888684998
    Publish Date
    Mar 2005
    List Price
    $45.00
  • eBook

    ISBN
    9780888688705
    Publish Date
    Mar 2005
    List Price
    $33.99

Add it to your shelf

Where to buy it

Description

Understanding how co-occurring substance use and mental health problems relate to and affect each other can be challenging — how do they interact, and how can you help?

Treating Concurrent Disorders: A Guide for Counsellors gives you the information you need to offer effective, comprehensive care to this client population. Divided into three sections, covering assessment, practical applications, and tools and techniques, this guide includes topics such as:

  • concurrent disorders: past, present and future
  • identifying, understanding and treating concurrent disorders
  • providing specialized services to clients
  • improving existing services to better serve clients.

This practical guide prepares addiction and mental health professionals to understand the relationship between substance use and mental health problems, and offers an array of treatment options for different combinations of co-occurring problems. Treating Concurrent Disorders champions collaborative, integrative approaches, with the ultimate goal of achieving more responsive and effective client care.

About the author

Wayne Skinner, M.S.S., T.S.I., est directeur clinique adjoint du Programme de traitement de la toxicomanie au Centre de toxicomanie et de santé mentale, où il est responsable des troubles concomitants et du jeu problématique. Il occupe aussi le poste de professeur adjoint au département de psychiatrie et de chargé de cours auxiliaire principal à la faculté de service social de l’Université de Toronto. M. Skinner dirige le programme de certificat d’études en toxicomanie du programme d’éducation continue du Collège St Michael’s de l’Université de Toronto. Il donne également un cours en ligne sur la toxicomanie dans la société contemporaine à l’Université York, à Toronto. Ã...’uvrant dans le domaine de la toxicomanie depuis plus de 25 ans, M. Skinner est un chef de file dans le traitement des troubles concomitants depuis 1996. Il s’intéresse notamment, tant sur le plan clinique que de la recherche, aux questions touchant le traitement et le rétablissement, allant des interventions brèves auprès des personnes présentant des comportements addictifs légers à modérés aux démarches d’entraide à l’intention des personnes aux prises avec des dépendances graves, en passant par des approches de réduction des méfaits pour les gens qui ne répondent pas aux thérapies conventionnelles ou qui refusent de les suivre. Préoccupé par la tendance actuelle consistant à considérer que les dépendances sont essentiellement constituées de processus biopsychologiques, il insiste sur la nécessité d’adopter des approches plus globales qui tiennent compte des facteurs interpersonnels et sociostructurels dans le développement des comportements addictifs.

W.J. Wayne Skinner's profile page

Other titles by W.J. Wayne Skinner